recht op

In dit artikel willen we een pleidooi maken een betoog aandragen aan de Nederlandse overheid omtrent de situatie op de automarkt. De autoprijzen in Nederland rijzen de pan uit. Er is geen land in Europa waar autobezitters harder getroffen worden financieel. Hogere aankoopprijzen en allerlei belastingen maken het ertoe dat het niet prettig toeven is hier als auto liefhebber zijnde. Dit in sterk contrast tot met name onze oosterburen. Ook de auto situatie in België is dermate gunstiger dat veel Nederlanders maar hier een auto kopen.

Deze situatie is niet houdbaar. Het is toch van de gekke dat je een auto in het buitenland moet kopen omdat het in eigen land gewoon veel te duur geworden is? Gelukkig hoeven we niet lijdzaam toe te kijken. We kunnen het heft in eigen handen nemen door een auto in te voeren uit Duitsland. Zo krijgen we het recht op een betaalbare Opel, VW, Audi, BMW of zelfs een Porsche! Zelfs een luxe merk als Porsche is relatief goedkoop te noemen in Duitsland, en haalbaar voor doorsnee Nederlandse huishoudens.

Hoe importeer je een auto uit Duitsland

We zullen hieronder met je de meest belangrijke stappen en actiepunten vermelden die komen kijken bij importeren. Er zijn globaal 4 stappen om rekening mee te houden.

1. Auto zoeken in Duitsland

Hier begint de pret. Bookmark maar alvast de websites zoals Mobile.de en AutoScout24 Duitsland. Vergaap je aan de mogelijkheden in Duitsland. Het is een waar auto liefhebber paradijs. En de prijzen vallen in vrijwel alle gevallen erg mee. Je zult je voelen als een kind in een snoepwinkel. Een pro tip is om te zoeken naar jonge tweedehands wagens. In jargon ook wel jahreswagen. Dit zijn bedrijfsauto’s die na een jaar gebruik al op de tweedehands markt komen en dus zo goed als nieuw zijn. Met name op deze jahreswagens kun je een geweldig deal maken.

2. Administratie en raming

Je wilt op voorhand de kosten van de invoer inschatten. Twee kostenposten om rekening mee te houden zijn BPM en BTW. Die laatste kun je geheel vermijden indien je onze pro tip onder stap 1 opgevolgd hebt. Een jahreswagen hoef je doorgaans geen belasting meer op af te dragen, de BTW dan. Ga ook even na welk papierwerk je nodig hebt. De Fahrzeugbrief heb je sowieso nodig, maar in sommige gevallen wil je ook een koopovereenkomst, HU/AU keuringsrapport en een CVO document verkrijgen. Ga na welke van toepassing zijn en nuttig zouden zijn voor de auto die je op het oog hebt. Meer details over het papierwerk lees je op de website van easyimport.nl.

3. Het daadwerkelijke kopen

Je koopt idealiter een auto bij een merkdealer. Dit omdat je dan vrijwel altijd 12 maanden garantie hebt ook wanneer je geen Duits paspoort hebt. In sommige gevallen is het wel het overwegen waard om van een particulier te kopen. In sommige gevallen is het prijsverschil dermate groot, dat je een garantie kunt kopen ervoor. Want bij een aankoop van een particulier heb je niet standaard die eerder genoemde 12 maanden, dus dat zal je dan zelf erbij moeten kopen.

Dan is er nog het onderhandelen. Hoewel we hier niet zijn op de bazaar van Istanboel, kun je toch een klein beetje onderhandelen om een meer gunstige deal te verkrijgen. Niet alleen op de prijs, maar in de praktijk zien we dat het ook vaak lukt om bijv. een kosteloze onderhoudsbeurt eruit te dingen. Wie niet vraagt wie niet wint, dus je hebt niets te verliezen.

4. Transport en invoer

Er zijn globaal gesproken twee manier om de auto van A, Duitsland naar B, Nederland te krijgen. Het lijkt leuk om zelf gelijk in je aankoop naar huis te rijden. Maar neem het volgende in ogenschouw. Voor deze rit is een tijdelijk kenteken vereist. Daarbij ben je niet verzekerd. Er zitten dus zeker haken en ogen aan zelf rijden. In veel gevallen is het te prefereren om het transport uit te besteden. Zo duur is dit tegenwoordig niet meer, sterker nog in de meeste gevallen is het verschil tussen zelf rijden of uitbesteden misschien een paar tientjes. Bij transport ben je dan ook nog eens geheel verzekerd, all-risk